Tiltakspakke 1 Språkverkstedet
Språkverkstedet
Hovedmålsetninger for
Språkverkstedet
Beskrivelse av Språkverkstedet
Tilegnelse
av språket er en forutsetning for sosiale deltakelse i samfunnet, identitetsutviklingen
og for skolefaglig mestring. Mange mener at tilegnelsen av vokabular er et av
de mest markante problemene for barn med språkvansker.
Metoden er
basert på liknende program gjennomført i andre land og forsøksprosjekter i
Norge, som har vist at barn lærer de begrepene de trener på og at de også
tilegner seg nye begreper. Det antas at det har skjedd en generalisering av
læring ved innsatsen som legges i systematisk arbeid med ord. Man tror at barna
forholder seg på en mer systematisk måte til ukjente ord de blir presentert
for.
Målgruppen
er barn med språkrelaterte vansker med behov for støtte til en positiv ord- og
begrepsutvikling.
Praktisk gjennomføring av
Språkverkstedet
Idè:”10
skritt for å bli ordmester”:
Ta
utgangspunkt i klassifisering av begrepssystemer og ord for begrepssystemer.
Aktuelt materiell
Hva kan foresatte bidra med i
forhold til Språkverkstedet
Foresatte
kan sette øveordene inn i en sammenheng hjemme enten i daglige aktiviteter som
måltider, lek, spill eller ved lesing av bøker. Foreldre kan bruke samme metode
når barn spør om hva ord betyr, dvs. forklare ordet ut ifra grunnleggende
begreper som funksjon, farge, smak, lukt osv.
Henvisninger:
Eksempel på bruk av
tankekart:
Eksempel på ”10 skritt for å bli en
Ordmester”
1.
Dagens
ord er skog. Lærer leser ordet for eleven 2.
Har
du hørt ordet før? 3.
Vet
du noe om ordet (skog)? 4.
Hvordan
kan vi lære nye ord / mer om ord? 5.
Hvilke
lyder er det i ordet (s-k-o-g)? 6.
Hva
tror du skog kan bety, eller hva menes med skog? 7.
Lære
mer om skog; utvide elevens ordkunnskap gjennom praktiske aktiviteter der
ordet (skog) blir brukt mange ganger, og satt i sammenheng med
nøkkelvokuabular. Benytte arbeidsark og / eller tankekart. Få tak i elevens
bakgrunnskunnskaper og knytte til ny semantisk kunnskap. Lærer gir tips /
stikkord og setter eleven på sporet. Når elevens innspill / svar er adekvate,
skrives dette på arbeidsarket eller i tankekartet 8.
Sette
sammen; elev og lærer tar hver sin tur med å definere ordet ved å bruke ett
fonologisk og ett semantisk kjennetegn hver 9.
Velg
en lek eller et spill der ordet (skog) brukes 10.
Skriv
ordet i ”Ordbanken” og ordet defineres med minst to semantiske og ett
fonologisk kjennetegn - Fanny Platou / Bredtvet
kompetansesenter |