Tiltakspakke 1 Språkverkstedet

 

Språkverkstedet

 

 

Hovedmålsetninger for Språkverkstedet

 

Beskrivelse av Språkverkstedet

Tilegnelse av språket er en forutsetning for sosiale deltakelse i samfunnet, identitetsutviklingen og for skolefaglig mestring. Mange mener at tilegnelsen av vokabular er et av de mest markante problemene for barn med språkvansker.

                                                                           

Metoden er basert på liknende program gjennomført i andre land og forsøksprosjekter i Norge, som har vist at barn lærer de begrepene de trener på og at de også tilegner seg nye begreper. Det antas at det har skjedd en generalisering av læring ved innsatsen som legges i systematisk arbeid med ord. Man tror at barna forholder seg på en mer systematisk måte til ukjente ord de blir presentert for.

 

Målgruppen er barn med språkrelaterte vansker med behov for støtte til en positiv ord- og begrepsutvikling.

 

Praktisk gjennomføring av Språkverkstedet

Idè:”10 skritt for å bli ordmester”:

 

Ta utgangspunkt i klassifisering av begrepssystemer og ord for begrepssystemer.

 

Aktuelt materiell

 

Hva kan foresatte bidra med i forhold til Språkverkstedet

Foresatte kan sette øveordene inn i en sammenheng hjemme enten i daglige aktiviteter som måltider, lek, spill eller ved lesing av bøker. Foreldre kan bruke samme metode når barn spør om hva ord betyr, dvs. forklare ordet ut ifra grunnleggende begreper som funksjon, farge, smak, lukt osv.

 

 

Henvisninger:

 

 

Eksempel på bruk av tankekart:

 

 

 

Eksempel på ”10 skritt for å bli en Ordmester”

 

1.     Dagens ord er skog. Lærer leser ordet for eleven

2.     Har du hørt ordet før?

3.     Vet du noe om ordet (skog)?

4.     Hvordan kan vi lære nye ord / mer om ord?

5.     Hvilke lyder er det i ordet (s-k-o-g)?

6.     Hva tror du skog kan bety, eller hva menes med skog?

7.     Lære mer om skog; utvide elevens ordkunnskap gjennom praktiske aktiviteter der ordet (skog) blir brukt mange ganger, og satt i sammenheng med nøkkelvokuabular. Benytte arbeidsark og / eller tankekart. Få tak i elevens bakgrunnskunnskaper og knytte til ny semantisk kunnskap. Lærer gir tips / stikkord og setter eleven på sporet. Når elevens innspill / svar er adekvate, skrives dette på arbeidsarket eller i tankekartet

8.     Sette sammen; elev og lærer tar hver sin tur med å definere ordet ved å bruke ett fonologisk og ett semantisk kjennetegn hver

9.     Velg en lek eller et spill der ordet (skog) brukes

10.  Skriv ordet i ”Ordbanken” og ordet defineres med minst to semantiske og ett fonologisk kjennetegn

 

- Fanny Platou / Bredtvet kompetansesenter