Tiltakspakke 11 TEACCH

 

 

TEACCH-metodikk

 

Treatment and Education of Autistic and

Communication handicapped CHildren

 

Hovedmålsetninger for TEACCH

 

Beskrivelse av TEACCH

TEACCH er en omfattende metodikk - opprinnelig fra USA - som etter hvert er blitt mye brukt i Norge. Metodikken bygger på forskning om autisme og spesielle kjennetegn hos denne gruppen; visuell styrke, liker rutiner, konkret tankegang, problemer med symbolforståelse og problemer med generalisering. For å forstå TEACCH-metodikkens oppbygging, bør en kjenne særtrekk og pedagogiske utfordringer som gjerne følger med autismespekterforstyrrelser.

 

Metoden har også vist seg hensiktsmessig i forhold til andre barn / unge med språkvansker og andre utviklingsproblemer. Elementer fra TEACCH finner en igjen i ulike metodiske tilnærminger, eksempelvis hos Irené Johansson og Karlstadmodellen.

Selve nøkkelbegrepet i TEACCH er struktur. Systemet har 5 måter å strukturere på:

  1. Visuell uttrykksform; barnet / eleven skal se informasjon i tillegg til å høre.
  2. Fysisk struktur; organisering i barnehage, klasserom, bolig osv.
  3. Visualisert timeplan / dagsplan / ukeplan; barnet skal vite hva dagen vil inneholde.
  4. Individuell arbeidsplan for jobbesekvensen; barnet / eleven skal vite hva han / hun skal holde på med, hvor lenge, hvor mye, hvor og sammen med hvem.
  5. Rutiner; gjøre aktiviteten om og om igjen, på samme måte hver gang, til den er lært.

 

Praktisk gjennomføring av TEACCH

For å jobbe etter denne metoden må barnet ha innarbeidet forståelse for matching (konkreter, bilder, symboler). Videre må barnet / eleven ha forståelse for ”ferdigbegrepet”. Jobbesekvensen organiseres med kurver som inneholder arbeidsoppgavene / leken som skal gjørs ved at man har en oppgave i hver kurv. På kurven er det festet et kort som matcher kortet på arbeidsplanen. Arbeidsplanen består av kort som skal matche med kort på kurven. Arbeidsplanen er satt opp enten fra topp til bunn, eller fra venstre til høyre.

Barnet ser på arbeidsplanen, tar kortet og finner kurven med samme symbol.

Kurvene er plassert til venstre på bordet, evt. at barnet må gå til en hylle for å hente.

Når arbeidsoppgaven er fullført, plasseres kurven til høyre på bordet osv.

Arbeidsplanen bør også inneholde symbolkort for ”pause”.

 

For strukturering i miljøet anbefales at en bruker visuell merking på hyller, kurver, lekekasser. Ulike aktivitetskroker, rom m.m. Videre ser en god effekt av å henge opp bilder som viser handlingssekvensen eksempelvis på badet.

 

Aktuelt materiell

-        Plast bokser / kurver

-        Kort med symboler som former, farger, tall, foto, bilder (Board Maker, pictogram, pecsbilder m.m.), skrift / ordbilder

-        Plate / tavle for arbeidsplan, dagsplan, kommunikasjonsbok

-        Borrelås eller lignende for å feste kortene

-        Fast plass hvor jobbingen / treningen foregår

-        Pauseplass og pausemateriell

 

Hva kan foresatte evt. bidra med i forhold til TEACCH

De som har utviklet metoden legger stor vekt på samarbeid med foresatte slik at det blir et helhetlig opplegg. Foreldre er både samarbeidspartnere og informanter, eksempelvis i forhold til hva som er viktige delmål for opplæringen. Foreldre bør få hjelp til å utarbeide og benytte samme type visuell dagsplan, merking av plass for ulike materiell og aktiviteter i boligen.

 

Henvisninger

-        En innføring i TEACCH – metodikken og idéer til oppgaver. Songvaar Vekst AS (det finnes gamle utgaver utgitt av Birkelund kompetansesenter)

-        Ulike startpakker med bilder utgis av Songvaar Vekst AS

-        Nordvoll skole og autismesenter Dokumentsamling, hefte 2 – tilrettelegging

-        SPISS, Fjæran-Granums SPISSkompetanseservice har ulike publikasjoner. Se www.spiss.no

-        Mer om TEACCH på internett – http://www.teacch.com