Tiltakspakke 11 TEACCH
TEACCH-metodikk
Treatment
and Education of Autistic and
Communication
handicapped CHildren
Hovedmålsetninger
for TEACCH
Beskrivelse av TEACCH
TEACCH er
en omfattende metodikk - opprinnelig fra USA - som etter hvert er blitt mye
brukt i Norge. Metodikken bygger på forskning om autisme og spesielle
kjennetegn hos denne gruppen; visuell styrke, liker rutiner, konkret tankegang,
problemer med symbolforståelse og problemer med generalisering. For å forstå TEACCH-metodikkens
oppbygging, bør en kjenne særtrekk og pedagogiske utfordringer som gjerne
følger med autismespekterforstyrrelser.
Metoden har
også vist seg hensiktsmessig i forhold til andre barn / unge med språkvansker
og andre utviklingsproblemer. Elementer fra TEACCH finner en igjen i ulike
metodiske tilnærminger, eksempelvis hos Irené Johansson og Karlstadmodellen.
Selve
nøkkelbegrepet i TEACCH er struktur. Systemet har 5 måter å strukturere på:
Praktisk gjennomføring av TEACCH
For å jobbe
etter denne metoden må barnet ha innarbeidet forståelse for matching
(konkreter, bilder, symboler). Videre må barnet / eleven ha forståelse for
”ferdigbegrepet”. Jobbesekvensen organiseres med kurver som inneholder
arbeidsoppgavene / leken som skal gjørs ved at man har en oppgave i hver kurv.
På kurven er det festet et kort som matcher kortet på arbeidsplanen.
Arbeidsplanen består av kort som skal matche med kort på kurven. Arbeidsplanen
er satt opp enten fra topp til bunn, eller fra venstre til høyre.
Barnet ser
på arbeidsplanen, tar kortet og finner kurven med samme symbol.
Kurvene er
plassert til venstre på bordet, evt. at barnet må gå til en hylle for å hente.
Når
arbeidsoppgaven er fullført, plasseres kurven til høyre på bordet osv.
Arbeidsplanen
bør også inneholde symbolkort for ”pause”.
For
strukturering i miljøet anbefales at en bruker visuell merking på hyller,
kurver, lekekasser. Ulike aktivitetskroker, rom m.m. Videre ser en god effekt
av å henge opp bilder som viser handlingssekvensen eksempelvis på badet.
Aktuelt materiell
-
Plast
bokser / kurver
-
Kort
med symboler som former, farger, tall, foto, bilder (Board Maker, pictogram,
pecsbilder m.m.), skrift / ordbilder
-
Plate
/ tavle for arbeidsplan, dagsplan, kommunikasjonsbok
-
Borrelås
eller lignende for å feste kortene
-
Fast
plass hvor jobbingen / treningen foregår
-
Pauseplass
og pausemateriell
Hva kan foresatte evt. bidra med i
forhold til TEACCH
De som har
utviklet metoden legger stor vekt på samarbeid med foresatte slik at det blir
et helhetlig opplegg. Foreldre er både samarbeidspartnere og informanter,
eksempelvis i forhold til hva som er viktige delmål for opplæringen. Foreldre
bør få hjelp til å utarbeide og benytte samme type visuell dagsplan, merking av
plass for ulike materiell og aktiviteter i boligen.
Henvisninger
-
En
innføring i TEACCH – metodikken og idéer til oppgaver. Songvaar Vekst AS (det
finnes gamle utgaver utgitt av Birkelund kompetansesenter)
-
Ulike
startpakker med bilder utgis av Songvaar Vekst AS
-
Nordvoll
skole og autismesenter Dokumentsamling, hefte 2 – tilrettelegging
-
SPISS,
Fjæran-Granums SPISSkompetanseservice har ulike publikasjoner. Se www.spiss.no
-
Mer om
TEACCH på internett – http://www.teacch.com