Tiltakspakke 4 Psykologisk førstehjelp.

 

 

”Psykologisk førstehjelp”

 

 

Hovedmålsetninger for psykologisk førstehjelp

·        At barn og unge skal lære seg å takle følelsestrøbbel og vanskelige situasjoner

·        At barn og unge skal oppleve mer glede, mestring og trygghet

·        At barn og unge lærer seg å kjenne igjen egne følelser, sortere og sette ord på tanker og følelser

 

Beskrivelse av psykologisk førstehjelp

Psykologisk førstehjelp er et ”førstehjelpsskrin” som består av et hefte, ”hjelpehender” og figurene ”rød” og ”grønn”. Materiellet er utarbeidet av psykologspesialist Solfrid Raknes i samarbeid med Torkil Berge, Atle Dyregrov, Ida Garløv, Maria Hafting, Bente Storm Mowatt Haugland, Leif Ottesen Kennair, Arne Repål og Steinar Sunde. ”Skrinet” har vært utprøvd av barn, foreldre, lærere og annet helsepersonell og har fått svært positive tilbakemeldinger.

 

”Skrinet” omhandler grunnprinsipper for kognitiv terapi. Det vil si at man lærer en metode som man kan bruke i situasjoner som er følelsesmessig vanskelig. Hovedprinsippet er at man kan få det bedre i livet ved å ta styring over tankene sine og få kontroll over hva man gjør når følelsene er sterke.

 

Førstehjelpsskrinet er tenkt brukt til forebygging og ved mindre følelsesmessige vansker. Det er ikke tenkt at vi skal drive terapi. Skrinet bør ses på som ”et plaster” i forhold til å takle følelsestrøbbel og vanskelige situasjoner. Ved behov for terapi har vi andre som skal ta seg av dette – eks. BUP.

 

Gjennomføring av psykologisk førstehjelp

Opplegget kan gjennomføres en-en eller i en liten gruppe dersom det eksempelvis er noen elever som blir sinte eller er lei seg og ensomme. Førstehjelpsskrinet består av en bok med enkle oppgaver og et arbeidsark (hjelpehånden) som man kan laste ned flere av på hjemmesiden til Gyldendal. Materiellet består også av figurene ”grønn” og ”rød” som visualiserer grønne- og røde tanker, hvor målet er at barnet / ungdommen skal ha flest grønne tanker.

 

Hjelpehånden brukes til å vise kategorier det er lurt å skille mellom;

 

I samtale med eleven / elevene tar man utgangspunkt i aktuelle utfordringer hvor hånden er et hjelpemiddel til å gjøre en ryddejobb når tanker og følelser er vanskelige og uoversiktelige. Å fylle ut hjelpehånden gjør at man får bedre oversikt over situasjonene og velger grønne tanker for å komme ut av situasjonen på en best mulig måte; det vil si velger en innfallsvinkel til situasjonen eller utfordringen som gjør at man har større sjanse til å få gjort noe positivt med denne situasjonen / utfordringen.

 

Det anbefales at skolen bruker førstehjelpsskrinet i samtaler med eleven eller i små ”mestringsgrupper”.

 

Aktuelt materiell

 

Hva kan foresatte evt. bidra med i forhold til psykologisk førstehjelp

Foresatte bør informeres om opplegget, og kan få informasjon om hvor de eventuelt kan kjøpe førstehjelpsskrinet. Er det aktuelt at foresatte også benytter seg av dette hjelpemidlet bør man gjøre avtaler om hvilke temaer man til enhver tid jobber med.

 

Henvisninger

Du kan lese om Psykologisk førstehjelp på http://www.uib.no/tto/selskaper_prosjekter/psyk_forstehjelp/RBUP_Aktuelt_1_2010.pdf og http://www.dagbladet.no/2010/05/20/tema/barn/oppvekst/foreldre/11792472/

 

Materiell kan lastes ned her http://akademiskweb.com/index.asp?id=130070

 

Se også bokserien Sjelhjelp for barn fra Libretto forlag. Disse 12 heftene heter;

-        Det er flott å være meg

-        Vær en god venn

-        Vis hensyn

-        Rett og galt – og det var alt

-        Bøllete brødre og sære søstre

-        Ikke mas på meg

-        Skolen kan bli helt OK

-        Det er lov å bli sint

-        Det er lov å være sjenert

-        Det er lov å være lei seg

-        Det er lov å være annerledes

-        Det er lov å være redd