Tiltakspakke 4 Psykologisk førstehjelp.
”Psykologisk førstehjelp”
Hovedmålsetninger for psykologisk
førstehjelp
·
At
barn og unge skal lære seg å takle følelsestrøbbel og vanskelige situasjoner
·
At
barn og unge skal oppleve mer glede, mestring og trygghet
·
At
barn og unge lærer seg å kjenne igjen egne følelser, sortere og sette ord på
tanker og følelser
Beskrivelse av psykologisk
førstehjelp
Psykologisk
førstehjelp er et ”førstehjelpsskrin” som består av et hefte, ”hjelpehender” og
figurene ”rød” og ”grønn”. Materiellet er utarbeidet av psykologspesialist
Solfrid Raknes i samarbeid med Torkil Berge, Atle Dyregrov, Ida Garløv, Maria
Hafting, Bente Storm Mowatt Haugland, Leif Ottesen Kennair, Arne Repål og
Steinar Sunde. ”Skrinet” har vært utprøvd av barn, foreldre, lærere og annet
helsepersonell og har fått svært positive tilbakemeldinger.
”Skrinet”
omhandler grunnprinsipper for kognitiv terapi. Det vil si at man lærer en
metode som man kan bruke i situasjoner som er følelsesmessig vanskelig.
Hovedprinsippet er at man kan få det bedre i livet ved å ta styring over
tankene sine og få kontroll over hva man gjør når følelsene er sterke.
Førstehjelpsskrinet
er tenkt brukt til forebygging og ved mindre følelsesmessige vansker. Det er ikke
tenkt at vi skal drive terapi. Skrinet bør ses på som ”et plaster” i forhold
til å takle følelsestrøbbel og vanskelige situasjoner. Ved behov for terapi har
vi andre som skal ta seg av dette – eks. BUP.
Gjennomføring av psykologisk
førstehjelp
Opplegget
kan gjennomføres en-en eller i en liten gruppe dersom det eksempelvis er noen
elever som blir sinte eller er lei seg og ensomme. Førstehjelpsskrinet består
av en bok med enkle oppgaver og et arbeidsark (hjelpehånden) som man kan laste
ned flere av på hjemmesiden til Gyldendal. Materiellet består også av figurene
”grønn” og ”rød” som visualiserer grønne- og røde tanker, hvor målet er at
barnet / ungdommen skal ha flest grønne tanker.
Hjelpehånden
brukes til å vise kategorier det er lurt å skille mellom;
I samtale
med eleven / elevene tar man utgangspunkt i aktuelle utfordringer hvor hånden
er et hjelpemiddel til å gjøre en ryddejobb når tanker og følelser er
vanskelige og uoversiktelige. Å fylle ut hjelpehånden gjør at man får bedre
oversikt over situasjonene og velger grønne tanker for å komme ut av
situasjonen på en best mulig måte; det vil si velger en innfallsvinkel til
situasjonen eller utfordringen som gjør at man har større sjanse til å få gjort
noe positivt med denne situasjonen / utfordringen.
Det
anbefales at skolen bruker førstehjelpsskrinet i samtaler med eleven eller i
små ”mestringsgrupper”.
Aktuelt materiell
Hva kan foresatte evt. bidra med i
forhold til psykologisk førstehjelp
Foresatte
bør informeres om opplegget, og kan få informasjon om hvor de eventuelt kan
kjøpe førstehjelpsskrinet. Er det aktuelt at foresatte også benytter seg av
dette hjelpemidlet bør man gjøre avtaler om hvilke temaer man til enhver tid
jobber med.
Henvisninger
Du kan lese
om Psykologisk førstehjelp på http://www.uib.no/tto/selskaper_prosjekter/psyk_forstehjelp/RBUP_Aktuelt_1_2010.pdf
og http://www.dagbladet.no/2010/05/20/tema/barn/oppvekst/foreldre/11792472/
Materiell
kan lastes ned her http://akademiskweb.com/index.asp?id=130070
Se også
bokserien Sjelhjelp for barn fra
Libretto forlag. Disse 12 heftene heter;
-
Det er
flott å være meg
-
Vær en
god venn
-
Vis
hensyn
-
Rett
og galt – og det var alt
-
Bøllete
brødre og sære søstre
-
Ikke
mas på meg
-
Skolen
kan bli helt OK
-
Det er
lov å bli sint
-
Det er
lov å være sjenert
-
Det er
lov å være lei seg
-
Det er
lov å være annerledes
-
Det er
lov å være redd