Tiltakspakke 7 Lesekurs
Lesekurs
Hovedmålsetninger for lesekurs
Beskrivelse av lesekurs
Lesekurs
skal være et forsterket og tilpasset undervisningsopplegg i lesing for elever
som ikke har forventet eller ønsket lese- og skriveutvikling, dvs. elever som
har sporet av i leseutviklingen eller står fast ved spesifikke utfordringer i
leseprosessen.
Kurset
gjennomføres med en liten gruppe elever (4-6) og legges til et egnet grupperom
der hver elev har tilgang til en PC med alle programmene fra den kommunale
fellespakken.
Elevene bør
helst også ha tilgang til de samme programmene på PC hjemme.
Kurset bør
helst gjennomføres med 4 timer / økter pr. uke i en periode på 8 uker.
Praktisk gjennomføring av lesekurs
1. ”Helhetslesingsmetoden”
utviklet av Jørgen Frost
Samtale om formålet med lesingen og valg av tekster. Teksten
skal være på 80 % mestringsnivå, og skal ha et innhold eleven kan interessere seg
for og identifisere seg med. På høyere trinn velges gjerne tekst fra fag,
tilpasset i vanskegrad.
Læreren gjennomgår og snakker om tekstens innhold – skaper
før-forståelse
Læreren gjennomgår vanskelige ord
Læreren leser for eleven mens de følger med i teksten
Eleven leser teksten med støtte fra lærer (korlesing eller
veksellesing)
Eleven skal ikke lese alene i denne fasen, men støttes av
læreren
Strukturert arbeidsfase med utvalgte deler av teksten
Detaljoppgaver på ulike nivåer av teksten (bokstaver,
fonemer, stavelser, morfemer, prefikser, suffikser, ord og setninger)
Hver detaljoppgave har et fast arbeidsprogram
Detaljoppgavene velges ut ifra hvilket leseutviklingsnivå
eleven er på.
Alle oppgavene skal ikke brukes til alle elever.
Elevene får gradert støtte av lærer.
Eleven leser hele teksten på nytt – ekstra fokus på de
ordene eller setningene de har arbeidet med i detaljfasen.
Eleven leser teksten i sin helhet – minst 4 ganger
Eleven skal oppleve at han leser bedre enn i fase 1. Læreren
gjør oppmerksom på framgang, gjerne konkret grafisk visualisering av
lesehastighet og feillesinger.
Eleven og læreren samtaler om elevens læring.
Både elev og lærer skriver kort om læringsøkt i en loggbok.
Bruk av
data til Helhetslesing: e-lector har en link på sin hjemmeside til
”Undervisningsopplegg for lærere”. Her beskrives også tre lesekurs. Lesekurs 3
er en god veiledning på hvordan e-Lectors programvare kan støtte undervisning
etter Helhetslesingsmetoden.
2. Repetert
lesing med Tempolex
Hver lesekursøkt bør i tillegg inneholde systematisk bruk av
dataprogram på repetert lesing. Her vil programmet Tempolex være et nyttig
verktøy. Repetert lesetrening med Tempolex bør også legges inn som fast
leselekse 5 min pr. dag og helst også med korte økter i klassen helst hver dag.
3. Stavelseslesing
Lærer finner / legger en tekst inn på data. En kopi av
teksten deles i stavelser. Eleven leser den stavelsesdelte teksten 5 ganger.
Deretter leser eleven den opprinnelige teksten uten stavelsesdeling.
Eleven kan også skrive en tekst og dele den i
stavelser.
- Leser
- Finner ord som betyr noe
- Lager ord med utgangspunkt i stavelsene
- Lager setninger med ordene
Aktuelt
materiell
Hva kan foresatte evt. bidra med i
forhold til lesekurs
Korte økter
med trening på data hjemme, for eksempel Tempolex og stavelsesrekker
Voksenstøtte
i lesing:
Henvisninger
-
”Tast
lurt”. Bredtvet kompetansesenter