Tiltakspakke 7 Lesekurs

 

 

Lesekurs

 

Hovedmålsetninger for lesekurs

 

Beskrivelse av lesekurs

Lesekurs skal være et forsterket og tilpasset undervisningsopplegg i lesing for elever som ikke har forventet eller ønsket lese- og skriveutvikling, dvs. elever som har sporet av i leseutviklingen eller står fast ved spesifikke utfordringer i leseprosessen.

Kurset gjennomføres med en liten gruppe elever (4-6) og legges til et egnet grupperom der hver elev har tilgang til en PC med alle programmene fra den kommunale fellespakken. 

Elevene bør helst også ha tilgang til de samme programmene på PC hjemme.

Kurset bør helst gjennomføres med 4 timer / økter pr. uke i en periode på 8 uker.  

 

Praktisk gjennomføring av lesekurs

1. ”Helhetslesingsmetoden” utviklet av Jørgen Frost

Samtale om formålet med lesingen og valg av tekster. Teksten skal være på 80 % mestringsnivå, og skal ha et innhold eleven kan interessere seg for og identifisere seg med. På høyere trinn velges gjerne tekst fra fag, tilpasset i vanskegrad.

Læreren gjennomgår og snakker om tekstens innhold – skaper før-forståelse

Læreren gjennomgår vanskelige ord

Læreren leser for eleven mens de følger med i teksten

Eleven leser teksten med støtte fra lærer (korlesing eller veksellesing)

Eleven skal ikke lese alene i denne fasen, men støttes av læreren

Strukturert arbeidsfase med utvalgte deler av teksten

Detaljoppgaver på ulike nivåer av teksten (bokstaver, fonemer, stavelser, morfemer, prefikser, suffikser, ord og setninger)

Hver detaljoppgave har et fast arbeidsprogram

Detaljoppgavene velges ut ifra hvilket leseutviklingsnivå eleven er på.

Alle oppgavene skal ikke brukes til alle elever.

Elevene får gradert støtte av lærer.

Eleven leser hele teksten på nytt – ekstra fokus på de ordene eller setningene de har arbeidet med i detaljfasen.

Eleven leser teksten i sin helhet – minst 4 ganger

Eleven skal oppleve at han leser bedre enn i fase 1. Læreren gjør oppmerksom på framgang, gjerne konkret grafisk visualisering av lesehastighet og feillesinger.

Eleven og læreren samtaler om elevens læring.

Både elev og lærer skriver kort om læringsøkt i en loggbok.

 

Bruk av data til Helhetslesing: e-lector har en link på sin hjemmeside til ”Undervisningsopplegg for lærere”. Her beskrives også tre lesekurs. Lesekurs 3 er en god veiledning på hvordan e-Lectors programvare kan støtte undervisning etter Helhetslesingsmetoden.

2. Repetert lesing med Tempolex

Hver lesekursøkt bør i tillegg inneholde systematisk bruk av dataprogram på repetert lesing. Her vil programmet Tempolex være et nyttig verktøy. Repetert lesetrening med Tempolex bør også legges inn som fast leselekse 5 min pr. dag og helst også med korte økter i klassen helst hver dag.

 

3. Stavelseslesing

Lærer finner / legger en tekst inn på data. En kopi av teksten deles i stavelser. Eleven leser den stavelsesdelte teksten 5 ganger. Deretter leser eleven den opprinnelige teksten uten stavelsesdeling.

Eleven kan også skrive en tekst og dele den i stavelser. 

- Leser

- Finner ord som betyr noe

- Lager ord med utgangspunkt i stavelsene

- Lager setninger med ordene

 

 Aktuelt materiell

 

Hva kan foresatte evt. bidra med i forhold til lesekurs

Korte økter med trening på data hjemme, for eksempel Tempolex og stavelsesrekker

Voksenstøtte i lesing:

 

Henvisninger

-        www.e-lector.no

-        www.tempolex.no

-        www.statped.no

-        ”Tast lurt”. Bredtvet kompetansesenter