Tiltakspakke 9 Fonologiske språklydvansker
Tiltaksskisse i forhold til
fonologiske språklydvansker
Hovedmålsetninger for tiltaket
Beskrivelse av tiltaket
Det brukes
gjerne ulike metoder for å jobbe med barns oppfattelse av lyder og evnen til å
skille disse. Hos barn med fonologiske vansker skyldes ikke disse at barnet har
svak munnmotorikk, men heller at de har vansker med å oppfatte kontraster
mellom lyder og at de har mer fokus på hva de sier enn hvordan de sier det.
Praktisk gjennomføring av tiltaket
Logopeden
jobber med å få barnet til å oppfatte kontrastene mellom språklyd og barnets
erstatningslyd. Eksempelvis hvis barnet bruker t-lyd istedenfor k-lyd, kan man
ha fokus på at t-lyd lages foran i munnen og k-lyd bak i munnen. De fleste barn
greier å si lyden alene, men har vansker med å oppfatte at det bruker lyden
feil i ord. Derfor vil barn protestere når den voksne korrigerer dem for
eksempel ved å svare; ”jeg sier itte
take, jeg sier tate”.
Dette kan
føre til frustrasjon og vi anbefaler at man ikke retter på barnets tale før det
kan korrigere seg selv. Den viktigste delen av treningen er å få barnet til
kognitivt å forstå forskjellen på tate
og kake. Det legges da til rette for
mye auditiv trening på å lytte ut forskjellen på de aktuelle lydene og på å
bruke dem i ord. Generell trening i forhold til språklig bevissthet er også
viktig da disse barna ofte er mer opptatt av språkets innhold enn språket form,
for eksempel å finne rimord, lytte ut første lyd i ord og dele ord i stavelser
og enkelt lyder.
Aktuelt materiell
Hva kan foresatte evt. bidra med
Foreldrene
kan bidra med å gi barnet anerkjennelse og tilbakemelding i forhold til hva det
sier, og ikke hvordan det sier det. Språkutviklingen hos barnet er gjerne
aldersadekvat når det gjelder språkforståelse, kunnskap om ord og bruken av
språk selv om det uttaler ord feil. Det er derfor viktig at foreldrene ikke
stadig retter på barnets tale, da dette kan få barnet til å tvile på sin
språklige evne og velge taushet. Foreldre bør heller gjenta ord riktig som
barnet sier feil, og hjelpe det med oppfattelsen av lydstrukturene ved å ha en
tydelig og langsom tale. Foreldrene kan
også følge opplegg gitt av logopeden for eksempel spille et spill der
treningslydene er overrepresentert. Ellers er det viktig at foreldrene leser
for barnet og får det interessert i både å lytte og bruke språket. Førskolebarn
som begynner å interessere seg for bokstaver kan oppmuntres til dette ved lek
med lyder og bokstaver. Det er viktig at barnet lærer at bokstavene har en lyd,
for eksempel B har navnet ”be” og lyden ”b”.